Premiéra Noci vědců je již za námi. Co vše u nás tedy návštěvníci „ochutnali“?
Před budovou školy čekala návštěvníky první zastávka – 3 stany Fakulty chemicko-technologické z Univerzity v Pardubicích. Ani nepřízeň počasí neodradila a stateční dobrovolníci si nechávali zapálit dlaň plnou propan-butanu.
Hned po vstupu do školy čekala malé i velké napínavá zeměpisně-sportovní hra, ve které se pomocí map, plánků, turistických značek, QR kódů a dalších indicií, snažili najít stanoviště rozmístěná po celé škole. Na stanovištích byly připravené úkoly, a to jak zeměpisného charakteru, tak i ze světa sportu. Jakmile návštěvníci obešli všechna stanoviště a splnili úkoly, dostali zaslouženou sladkou odměnu. Zajímavá hra pohltila hlavně mladší ročníky. Starší si přišli poslechnout a také se aktivně zapojili do povídání o cestování v učebně zeměpisu.
Chemie se na Noci vědců představila v modrých tónech – o kyanotypii čili fotochemický modrotisk byl mimořádný zájem. Návštěvníci, kteří se s touto starou metodou výroby fotografií setkali poprvé, byli fascinování, jak UV záření vykresluje na papír obrys negativu nebo přírodnin a poté se za pomocí vody obraz ustálí. Domů si tak většina z nich odnášela vlastnoručně vyrobené obrázky.
Také na fyziku se dostavily desítky malých i velkých zvědavců z řad veřejnosti. Měli možnost pozorovat levitaci supravodivého materiálu chlazeného tekutým dusíkem, skládání
a rozklad světla nebo se seznámit s vývojem bezpečnostních prvků automobilu, rozšířenou výbavu auta či opotřebením některých dílů.
Fyzikou a její proměnou do umění byly inspirovány také tinkeringové workshopy. Vytvořit z čistě technických komponent jako jsou elektromotorky, vodiče, baterie, LED, papírové trubičky, kelímky a lepící páska pouze za pomoci vlastních rukou a nápadů pohybující se umění není „pice of cake“. S pocitem překvapení jsme proto sledovali, jak se do činností určených především dětem, zapojovali i jejich rodičové. S pocitem euforie jsme si pak prohlíželi konstrukce, které v improvizovaných dílnách vznikly. Byly barevným uměním, které krásně svítilo a točilo se…
Nekončící zástupy malých i velkých nadšenců, zvídavých, odvážných vzít do ruky housenku, překvapených, že „to “ žije, zavítaly také do odborných učeben biologie. Naše prezentující studenty zavalili celou řadou dotazů, ti však zvládali bez problémů odborně reagovat.
A co nabídla návštěvníkům matematika? V učebně V3 si ve dvou blocích vyzkoušeli modelování těles v programu Geogebra; mladší z nich si pak rádi vyrobili své vlastní „platónské“ těleso, zahráli si s kamarády nebo rodiči logické hry nebo se pokusili vyřešit prostorové sudoku. Milovníci matematiky se zaposlouchali do přednášky Lukáše Linharta
o výstavbě a vývoji matematiky, poté pokračovali besedou s bývalými absolventy gymnázia studující vysokou školu technického zaměření.
K úspěchu Noci vědců na našem gymnáziu však přispěly také humanitní předměty.
Aula GPB se během pátečního podvečera proměnila díky koncertům v podání studentů v pomyslný Babylon. V místo, kde se prostřednictvím jazyka, kterým se mluví všude na světě (hudby) postupně potkávaly kultury, národy a jednotlivé jazyky – kromě angličtiny, ruštiny, španělštiny a češtiny si diváci mohli užít i znakovou řeč. Osobitou proměnou hudebních žánrů napříč kulturami v jazykové, pěvecké i instrumentální podobě studenti diváky zaujali a sklidili velký potlesk
Jakými proměnami prochází rostliny, když z nich chceme dostat barevné pigmenty a jak se s nimi dá výtvarně tvořit, si vyzkoušeli návštěvníci Noci vědců v ateliéru VV. Ve workshopu „Alchymie přírodních barev“ jsme po získání pigmentů z cibulových slupek, kopřiv, ostružin, borůvek, mořeny barvířské, kávy, kurkumy, ibišku malovali, barvili vejce, batikovali textil.
Na naší výstavě byly ke zhlédnutí praktické návody k barvení a ukázky barvení vlny přírodními pigmenty i vzácné, ručně šité kostýmy skupiny slovanských „igriců“ Ragojka. Děti si mohly zahrát kvíz o přírodních barvách. O alchymii barev byl velký zájem, v ateliéru bylo stále plno.
V učebně dějepisu se četní zájemci o regionální historii a historické bádání seznámili
s možností práce s digitalizovanými prameny. Dle zájmu a přání návštěvníků jsme se podívali na podrobné kolorované mapy z první třetiny 19. století četných obcí Frýdecka a Místecka, porovnávali je s leteckými snímky a současnými mapami. Zájemci si také mohli v malé klasické badatelně prohlédnout ukázky latinsky, česky a německy psaných matrik a pokusit se přečíst jména napsána kurentem. Student Petr Vičar seznámil přítomné s historií zaniklého zámku v Horních Domaslavicích na Těšínsku, které se věnoval ve své odborné práci v rámci Středoškolské odborné činnosti.
V němčině si pro startovní ročník Noci vědců připravili téma Proměny sýra v německé a švýcarské gastronomii. V průběhu odpoledne a večera nabídli 3 workshopy, kdy před očima návštěvníků a částečně i za jejich spolupráce představili 3 typické pokrmy: „Spätzle“, „Fondue“ a „Raclette“. Mile překvapil skutečně velký zájem publika a také fakt, že nabízené speciality vzaly v celkem krátkém čase zasvé!
Ve školní knihovně se pracovalo se strachem. Jednalo se o literární výstavu kombinovanou s workshopem. Veden postavou revenanta (navrátilce z říše mrtvých) prošel návštěvník různými literárními obdobími, různými kulturami ale i různými vědními obory.
V závěru si každý mohl odpovědět na otázku, nakolik se strach opravdu mění a jak hluboce máme některé symboly strachu v sobě zakořeněny. Přednáška Příchod gangsterů a jiné proměny slovenské literatury pak nabídla posluchačům pohled na jedno zdánlivě blízké, a přece tak odlišné písemnictví. Proč vznikla spisovná slovenština? Jak se literatura na Slovensku nechávala ovlivňovat cizími vlivy? A kdy vlastně vznikají slovenské kriminální příběhy? Odpovědi na tyto otázky dávají dohromady dobrodružný příběh emancipace jedné kultury.
Premiéra noci vědců předčila naše očekávání a již se těšíme na ročník příští.
Závěrem bychom chtěli velmi poděkovat všem zúčastněným studentům, současným i bývalým, kteří s velkým nadšením pracovali do „roztrhání těla“ a mají na úspěchu Noci vědců lví podíl.
A jak celá Noc vědců vypadala, to se můžete podívat ve fotogalerii níže. Za fotografie děkujeme našemu studentovi Janu Adámkovi (6. A) .